Nederlands Kamerkoor

Cicle Coral Orfeó Català 2011-2012

Diumenge 3 de juny de 2012

 

Cants gregorians: Himne Ave Maris Stella, Al·leluia Assumpta est Maria, Illumina faciem tuam, Da pacem Domine.

Cant ortodox rus: Benaventurat és l’home.

Cants Znamennis: Stichera pel sant Príncep Vladimir, Stichera per a Santa Maria d’Egipte.

Carlo Gesualdo (1566-1613): Ave, dulcissima Maria, Assumpta est Maria, Illumina nos, Da pacem Domine, Io tacerò ma nel silenzio mio, Mille volte il dì moro, Moro lasso al mio duolo, Tu segui o bella Clori, Io parto e non piu dissi, Al mio gioir il ciel si fa sereno.

Igor Stravinsky: Otche nash’, Veruju, Bogorodiste Devo.

Cançons folklòriques russes: Uz ty sad, Vdolj po morju, Oi vse kumushki domoi, Tchas da po tchasu & Iz-pod kamushka, Moi muzenka rabotjoshenka.

 

Nederlands Kamerkoor

Risto Joost – Director

 

Nàpols, al voltant del 1590. El príncep Carlo Gesualdo de Venosa assassina la seva dona adúltera i el seu amant, els quals ha atarapat en flagrant delicte. Aquest home exaltat, que més tard serà turmentat pel remordiment, momentàniament cerca l’oblit mitjançant una vida desemfrenada, per acabar altra vegada demanant el perdó de Déu. La seva música, plena d’inflexions i de girs sorprenents i intrigants, i sovint amb una gran càrrega emocional, depassa completament el seu temps.

París, al voltant del 1910. Igor Stravinsky, un jove i desconegut compositor de Sant Petersburg, esdevé una estrella d’un dia per l’altre gràcies a la música que escriu per als Ballets Russos de Serguei Diaghilev. Desconcerta i enlluerna la seva audiència amb un llenguatge musical completament nou i les inaudites temàtiques de les seves obres. Més tard, Stravinsky descobreix la música de Carlo Gesualdo i en resta fascinat. Fins i tot, als anys cinquanta, visita dues vegades el seu antic palazzo, a Nàpols. Arranja algunes de les obres de Gesualdo i completa alguns fragments musicals que havia deixat incomplets.

Va ser un programa que ens va mostrar la relació entre els cants gregorians, els antics cants eclesiàstics de l’Església ortodoxa russa i la música del mateix Stravinsky i algunes cançons populars de Rússia.

 

Va ser curios i molt personal la manera com varen plantejar el concert el Nederlands Kamerkoor i el director Risto Joost.

El seu plantejament del concert era intercalar el cant gregoria, amb cants ortodoxos russos, amb arranjaments de Stravinsky de partitures originals de Carlo Gesualdo i amb partitures religioses compostes per Igor Stravinsky. I a la segona part varen alternar obres de Carlo Gesualdo i cançons folklòriques russes.

Va quedar ben entes que el plantejament del repertori del concert havia estat concebut amb coherència i unitat musical amb una perfecte cohesió entre les partitures i els seus significats tant ideologics com musicals.

La manera d’interpretar aquest repertori va ser durant tot el concert l’altrenament del cor partit en dos segons la partitura. Durant tot el concert varen cantar les partitures amb la meitat del cor segons la partitura i anaven alternant els seus components de dreta a esquerra, i així els cantaires no es varen fatigar la veu i varen acabar el concert amb la veu tant fresca com varen començar al principi del concert.

L a feina previa d’aquest cor és molt acurada en tots els sentits; una afinació impecable, un equilibri entre les veus ecxel·lent, un treball d’unificació de les veus fantàstic, una professionalitat absoluta i un molt bon nivell sonor i musical.

Totes les partitures varen estar interpretades amb el màxim rigor musical i amb una total cura del sentit del frasseig i del sentit sonor-dinàmic-musical que es volia donar a cada partitura i a cada sentiment.

Un cor amb un gran profesionalisme tant vocalment com musicalment per part de tots els cantaires i amb el seu director Risto Joost que va dirigir amb rigor-musical i seguretat tècnica.

El que realment va mancar en tot el concert va ser sentir el cor amb tots els seus cantaires junts al fer aquest plantejament de aprtir el cor per cada peça, ja que en el bis que ens varen oferir el varen interpretar tots junts i va ser realment lo millor de tot el concert al p0der gaudir de l’esplèndit cor en tot el seu esplendor sonor i musical, i que realment va fer que provoques una gran emoció i que el so i la música t’arribes a omplir