L’OBC i la Simfonia “dels mil” de Mahler

Temporada 2013-2014 de l’OBC

Dissabte, 12 d’abril de 2014

OBC portadaGustav Mahler

– Simfonia núm. 8 en Mi bemoll major. “Simfonia dels mil” (1906)

Claudia Barainsky, Christine Goerke, María Espada – sopranos

Gemma Coma-Alabert, Nadine Weissmann – mezzosopranos

Anthony Dean Griffey – tenor

Jochen Kupfer – baríton

Manfred Hemm – baix

Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau de la Música, Cor infantil de l’Orfeó Català, Cor infantil Amics de la Unió, Cor Lieder Càmera, Cor Madrigal

Orquestra Simfònica de l’Escola Superior de Música de Catalunya

Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya

Pablo González – Director

Gustav+Mahler+mahler5Composta el 1906, la Vuitena de Gustav Mahler no es va estrenar fins al setembre del 1910, a Munic, sota la direcció del mateix compositor. Aquell va ser el seu primer èxit realment triomfal, i l’últim, perquè va morir l’any següent. El sobrenom “Simfonia dels mil” prové de les dimensions extraordinàries de la plantilla requerida i es deu a l’empresari que en va gestionar l’estrena. Aquesta grandesa material es correspon amb les ambicions immenses que el compositor hi va dipositar.

Mahler OBCMahler OBC 4

La Vuitena és una culminació de l’obra de Mahler, tant en l’aspecte espiritual com l’estilístic. Hi destaca la síntesi de tres elements que semblaven incompatibles: el llenguatge simfònic postromàntic; la tradició cristiana, representada per l’himne gregorià i pel motet que s’integra al primer moviment, i el teatre musical. Aquesta triple síntesi resulta xocant, si no inversemblant, però és un bon retrat del món del seu autor.

Mahler OBC 1Mahler OBC 5

A l’himne medieval del primer moviment, la Vuitena respon amb el Chorus mysticus, que tanca la simfonia. El més notable de la peça és segurament la relació que s’estableix entre dos textos tan diferents, amb una distància de mil anys en el temps. A través de la música, Mahler els interpreta i en subratlla els vincles amb una xarxa de motius musicals comuns.

OBC Mahler 1

Mahler OBC 3L’himne gregorià Veni, creator spiritus havia estat tradicional de les vespres -seqüència del segon vespre de Pentecosta-, i encara avui l’Esglèssia catòlica el canta en ocasions en què vol l’inspiració divina, com ara per entrar en el conclave. Va ser a través de Goethe que Mahler es va interessar per aquest himne. El poeta l’havia traduït i el qualificava de “crida a l’esperit general del món”. A Faust, l’obra de la seva vida, Goethe, que s’havia mostrat crític amb l’Esglèssia, hi integra el llenguatge religiós i el transforma en vehicle expressiu de l’espiritualitat romàntica, i Mahler recorre al Faust de Goethe en el seu segon moviment de la Vuitena musicant “L’escena final”quasi sencera.

Mahler OBC 2Amb el concerts del cap de setmana dels dies 11, 12 i 13 d’abril van sevir per celebrar el 70e aniversari de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya.

A l’escenari va haver un gran desplegament de cors, d’instrumentistes i solistes vocals necesaris per abordar l’espectacular Simfonia núm. 8 en Mi bemoll major “Simfonia dels mil” de Gustav Mahler i que impactava i impressionava el volum que emitia tot el desplegament. La feina feta pels directors respectius de cada cor va ser molt notable, ja que la massa coral va sonar a la perfecció amb molta precisió, foçra, afinació, volum i conjunció.

OBC Mahler 2Els solistes vocals van cantar amb professionalitat i correcció. L’OBC va estar ampliada amb l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC que es va cohesionar a la perfecció amb els músics de l’OBC produint un so orquestral ple, segur i conjuntat.

Pablo González va dirigir amb seguretat amb una batuta precisa amb entusiasme que va produir una versió correcta de la Vuitena de Mahler.

Aquests concerts de l’OBC per festejar el 70e aniversari de la formació van ser molt emotius pel que comporta tots aquests anys de bona música amb la implicació tant per parts dels músics com per el seu públic fidel, i que millor per celebrar aquesta gran data interpretant la monumental partitura de Mahler.
1656083_572336732873686_6598996022994414597_nFotos: May/Zirus