I Musici – Concert extraordinari d’homenatge a Euroconcert

Palau de la Música Catalana

Dilluns, 25 de novembre de 2013

 

Antonio Vivaldi

– Concert en Re major, Concert en Sol menor per a dos violoncels, Concert en Sol menor

Johann Sebastian Bach

– Concert per a clavicembal en La major

Antonio Vivaldi

– Concert en Do major  “d’Il Giusttino”

Johann Sebastian Bach

– Concert per a viola en Mi bemoll major

Antonio Vivaldi

– Concert en Sol menor, “L’estiu” (Les quatre estacions)

 

I Musici

La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Bracelona i la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana van promoure aquest concert d’homenatge a la promotora Eurtoconcert, que des de l’any 1985 i fins al maig de 2011 va generar una de les ofertes artístiques més rellevants de la vida musical catalana.

El concert, amb l’actuació de la reconeguda formació I Musici, esdevé un acte de reconeixement envers una empresa que durant 26 anys va portar rellevants temporades al Palau de la Música Catalana, a més del Cicle d’Orgue a la catedral de Barcelona i el Cicle Música i Músics de Catalunya arreu del País, sempre amb una programació acurada. Euroconcert va haver de cessar les seves activitats el maig de 2011 per una conjuntura adversa i indesitjada.

El retorn d’I Musici, intèrprets tan vinculats a la programació d’aquesta entitat, aferma igualment el sentit unànime d’adhesió solidària a la tasca d’Euroconcert. Formació caracteritzada per un art i un so inconfusibles, en aquesta ocasió va oferir una vetllada per gaudir de la música de dos dels més grans compositors de la història i alhora va ser una invitació a endinsar-se en l’art més pur i elaborat del Barroc.

Es tracta d’un homenatge merescut ofert a una promotora que, amb Antoni Sàbat al capdavant, elaborava una proposta artística amb una gran dosi de personalitat pròpia, tal com reconeixien els seus abonats i la crítica musical.

Sense perjudici dels coneguts precedents en la literatura cambrística italiana, Antonio Vivaldi mereix tots els honors de creador del model de concert instrumental del darrer Barroc, la insuperable bondat del qual -d’una potencialitat que va tenir nombrosa descendència- va merèixer el compliment de ser altament apreciada i àdhuc parodiada (amb la connotació no gens pejorativa que tenia el terme de l’època) per una figura de la categoria de Johann Sebastian Bach, el qual en la seva joventut va conèixer a Weimar els concerts de Vivaldi.

La fama de Vivaldi a la seva època com a compsitor i virtuós del violí depassà la de Bach. Fou una figura tan llegendària com ho van ser més tard Liszt o Paganini. Posseïdor d’una inspiració assolellada, les qualitats dels seus concerts rauen en l’esclat del virtuosisme, l’espontaneïtat del discurs, la vitalitat comunicativa dels ritmes, el caràcter imaginatiu dels temes i la poesia penetrant dels moviments lents.

Els concerts amb instruments solistes de Bach solen adoptar de manera força literal el paradigma vivaldià. Únicament el llinatge nòrdic i sever del geni de Bach els confereix una personal nota de profunditat, en combinar-hi les línies bàsiques de l’esquema italià amb elements de l’estil fugat i contrapuntístic, un fet que els aporta una densitat polifònica superior.

El concert va ser una fantàstica ocasió per tornar a sentir aquesta veterana formació I Musici.

Va ser un concert d’homenatge molt merescut amb la seva formació capdavantera d’Euroconcert.

La música es va interpretar amb el rigor i saviesa que posseeix aquesta formació al dedicar-se exclusivament a aquest repertori des del 1951 quan es va fundar I Musici.

Vivaldi va sonar amb arire fresc i Bach amb profunditat. Els intèrprtes son d’un alt nivell tant musical com tècnic que fa que l’agrupació soni compacte, amb qualitat i amb expressivitat.