Evgeni Koroliov i les Variacions Goldberg

Temporada de Palau 100 Cambra 2013-2014

Dilluns, 9 de desembre de 2013

Johann Sebastian Bach

Variacions Goldberg, BWV 988

Evgeni Koroliov – piano

 

Les Variacions Glodberg, BWV 988 són un dels quaderns per a música de teclat més especials de la producció del Kantor de Leipzig. Obra indiscutible de la literatura musical universal, és un meravellós treball publicat l’any 1741 com a integrant (part IV) de l’anomenat Clavierübung (Pràctica per a teclat).

En la primera biografia de Bach, escrita l’any 1802 per Johann Nikolaus Forkel, es fa esment de la llegenda per la qual el compositor hauria escrit aquesta obra per encàrrec del comte Hermann Carl von Keyserling de Dresden per animar les seves nits d’insomni. Durant aquestes llargues nits el comte demanava al seu clavecinista, Johann Gottlieb Goldberg, que interpretés les variacions a la sala contigua. Així doncs, l’obra pren el nom de l’intèrpret. L’absència de dedicatòria (com era costum a l’època) posen en dubte les possibilitats del clavecinista per afrontar l’obra, com també la veracitat d’aquest famós relat

N’han sobreviscut dionou còpies, de la primera edició, de les quals la més valuosa (anomenada Handexempla) es troba a la Biblioteca Nacional de França i conté les correccions i anotacions fetes a mà pel mateix compositor, a més d’un epíleg especial que inclou els catorze cànons basats en les primeres vuit notes del baix de l'”Aria”, catalogat amb referència BWV 1087.

El cicle de variacions, que ocupa un lloc privilegiat en l’obra instrumental del mestre, s’obre amb una ària temàtica. Trobem per primera vegada aquesta sarabanda en el segon àlbum per a clave d’Anna Maria Magdalena Bach del 1725 i uns echos en dues xacones: una de Purcell (A ground in gamut) i una de Händel (HWV 442).

Després d’aquest senzill inici, se succeeixen tot un conjunt de trenta variacions que presenten els caràcters i les exigències acrobàtiques més dispars: des dels episodis més introspectius que es fixen en al polifonia antiga, fins als moviments tècnicament més virtuosos. Així, hi trobem tot un catàleg sonor d’emocions i desafiaments que es clou novament amb l’ària presentada a l’inici. Sons melangiosos que tanquen el cercle d’una obra majúscula.

L’interpretació de les Variacions Goldberg a càrrec de Evgeni Koroliov van ser una verdadera meravella. Aquest pianista es nota que porta tota la seva carrera estudiant i investigant la música per a teclat de Johann Sebastian Bach, ja que despren al tocar aquesta música una profunditat i musicalitat excepcionals amb una gran sensibilitat que t’envolta completament.

El seu so del piano està completament curós per cada nota i cada atmosfera que vol donar en cada moviment de l’obra. Posseeix una tècnica impecable amb un so de gran qualitat amb una articulació completament nítida en tot moment, on s’entenen perfectament totes les veus en els seus canons i en les seves diferents tesitures i textures.

Koroliov li dona sentit a tota la música que interpreta amb una deliciosa poesia sonora i musical.

Va ser un gran concert d’un gran pianista honest en si mateix amb la música que interpreta i amb total generositat pel públic i per les grans partitures de la música amb total respecte i humilitat.