Operetta

OPERETTA

 

Teatre Victòria

Diumenge 21 d’octubre de 2012

 

Repertori

Marxa triomfal d’Aida-G.Verdi, Obertura de Guillem Tell-G.Rossini, Cata Diva de Norma-V.Bellini, Escena de la coronació de Borís Godunov-Modest Mússorgski, Mi par d’esser con la testa d’El barber de Sevilla-G.Rossini, Habanera de Carmen-G.Bizet, Brindisi de La Traviata-G.Verdi, Duet Papageno-Papagena de La flauta màgica-W.A.Mozart, Cor d’esclaus de Nabucco-G.Verdi, Cor del Toréador de Carmen-G.Bizet, Mon coeur s’ouvre à ta voix se Samsó i Dalila-C.Saint-Saëns, Cor de gitanos d’Il Trovatore-G.Verdi, Cor dels pelegrins de Tannhäuser-R.Wagner, Galop infernal d’Orfeu als inferns-J.Offenbach, Belle nuit, o nuit d’amour (Barcarola) d’Els contes d’Hoffmann-J.Offenbach

Tots els arranjaments són de Pere-Mateu Xiberta, excepte l’Escena de la coronació de Borís Godunov, el Cor d’esclaus de Nabucco i el Cor de gitanos d’Il Trovatore, d’Esteve Palet Mir.

 

Intèrprets

Montse Baeza, Mariona Callís, Ginesta Ferrer, Mariona Ginés, Anna Figueras, Nataliya Nesterchuk, Adriana Planagumà, Victòria Martínez, Paula Costabella, Alba Mur, Eulàlia Figueras, Alícia Lorente, Gemma Fontbernat, Dida Castro, Marta Planella, Laura Pla, Rosa Rigau, Daivid Costa, Ignasi Marco, Lluís Rodriguez, Pedro Calavia, Gerad Capdevila, Llorenç Gómez, Carles Besalú, Arcadi Juncosa, Lluís Coll, Albert Massip, Pere Quintana, Víctor Genestar, Joan Vila, Enric López, Joan Rigat, Lluís Gratacós.

Arranjaments: Pere-Mateu Xiberta i Esteve Palet Mir

Escenografia: Montse Baeza i Pablo Paz

Figurinisme: Rosa Lugo

Il·luminació: Ramón Rey

So: Joan-Carles Ros “Rosky”

Maquillatge i perruqueria:Montserrat Olivas

Coproducció: SOMFÒNICS i EL CANAL Centre d’Arts Escèniques de Salt/Girona

 

Operetta

Estrenada el 2011 a Girona i, posteriorment, programada al Teatre Nacional de Catalunya, al Teatre Poliorama de Barcelona i al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, ha guanyat el Premi Popular al Millor Espectacle Familiar (XVII edició premis de teatre de Catalunya).

També ha estat finalista en la quinzena edició dels Premis Max de teatre, com a espectacle revelació. Recentment ha participat en el prestigiós Festival Off d’Avignon. Tot un referent a nivell internacional que ha permès tenir una major projecció internacional.

Operetta és una divertidíssima i singular manera d’interprtar òpera. Amb grans dosis d’imaginació ofereix l’oportunitat de descobrir el gènere líric amb la complicitat de la música a cappella i l’humor.

Operetta proposa una delirant visió de la música coral. Amb uns  Excel·lents arranjaments vocals creats per l’ocasió, Cor de Teatre porta la polifonia vocal més enllà dels seus límits. Les melodies i ritmes musicals marquen la trepidant acció teatral.

El llenguatge gestual es l’encarregat de fer-nos descobrir les situacions, els esdeveniments i les idees de l’obra, tenint sempre en compte que la seva concepció i realització hi ha un profund respecte a la lírica.

L’acció teatral, plena d’elements còmics, ofereix una experiència única, híbrida, fruit impossible de la suma del ritme i l’expressivitat del teatre gestual amb la delicadesa i la bellesa de l’òpera.

Operetta arrenca rialles tant als amants de la lírica com als que desconeixen el món de l’òpera, fent-los descobrir les grans possibilitats que ofereix la cançó lírica. La qualitat musical el converteix en un espectacle recomanable pels qui s’enicien en l’audició polifònica vocal i també per al públic més expert.

Així doncs Operetta no és només teatre, o tam sols òpera… és una potent barreja dels dos llenguatges més universals: la música vocal i el teatre gestual.

 

L’espectacle musicalment està format per quinze cors, àries i obertures d’òpera, tots ells interpretats en directe, oferint una proximitat, calidesa i originalitat a la interpretació, donant a l’espectador noves sensacions sonores d’un repertori conegut. La veu també es qui es fa càrrec de les parts orquestrals de les partitures, tot donant a conèixer la força i els diferents registres de la veu.

A Operetta, els cantants sumen a la dificultat vocal, el repte de ser alhora actors i actrius molt actius en les escenes, no limitan-se a fer només de cor. Les tècniques teatrals emparades majoritàriament són el gest i el clown, que es mouen coreogràficament al so de les peces per explicar-nos el què, l’on, el com i a qui li succeeixen les diferents situacions, sense un gran suport escenogràfic. Els intèrprts, la música, els ambients de llum i el suport d’attrezzo ens transporten i ho expliquen tot.

Aquest projecte artístic neix de la mà de l’autor Jordi Puntí i la seva passió pel món operístic. Així doncs, Operetta desprèn admiració pel “bel canto” i una trajectòria teatral plena d’experiències on l’humor, el gag i el treball gestual són el segell identificatiu. Les escenes estan pensades per a què estiguin a l’abast de comprensió de tots els públics, de diferents edats i nacionalitats. Això fa d’Operetta una eina per apropar la cultura musical i teatral a tothom, de manera universal.

És un espectacle on gaudeixes molt de la música i l’humor, ja que es una perfecte simbiosi que fa que es descobreixi una manera d’endinsar-te en el mon de la música i la lírica amb la serietat i el respecte que pot donar anar a veure un espectacle operístic i que de la manera com ens la presenta Cor de Teatre amb la seva Operetta fa que qualsevol persona que decideixi anar aquest espectacle sortira encantat. Aquesta es una manera de veure un espectacle musical vocal molt entrentingut i proper sense perdre el respecte per les partitures originals musicals que s’interpreten, amb uns arranjaments molt lograts, amb una bona qualitat musical i interpretativa, amb una gran feina actoral i musical per part de tots els seus interprets, amb molt bones idees coreogràfiques conjuntades amb la música que s’interpreta, i amb un gran sentit de l’humor i que s’agraeix profundament quan surts d’un espectacle amb la sensació de que has disfrutat amb la música i que surts amb l’esperit alegre i renovat. és un espectacle completament recomanat tant per melomans ja experimentats com que els que no ho son.