Pinchas Zukerman al Palau

Temporada de “Palau 100” 2016-2017

Diumenge, 19 de març de 2017

 

W.A.Mozart

– Sonata per a violí i piano en Do major, KV 296

F.Schubert

– Sonata “Duo” per a violí i piano en La major, op. 162, D. 574

L.van. Beethoven

– Sonata per a violí i piano núm. 5 en Fa major, op. 24 “Primavera2

 

Pinchas Zukerman – violí

Yefim Bronfman – piano

Mozart va escriure la Sonata per a violí i piano KV 296 el març de 1778, quan es va establir uns mesos a Mannheim després de realitzar una nova gira per Europa amb la seva mare mentre buscaven un mecenes que fos millor que l’arquebisbe Colloredo de Salzaburg. La va dedicar a una alumna seva, Therese Pierron, que la va anomenar “la nimfa de la casa”, però va ser l’única Sonata que no va incloure en la publicació de les Sonates per a violí i piano que va fer a París. La va publicar amb cinc Sonates més quan es va traslladar a Viena el 1781.

Pinchas Zukerman juntament amb Yefim Bronfman van començar el concert amb la Sonata de Mozart amb elegancia musical, amb delicats frasejos amb resolutius finals de cada moviment, sempre amb un so curós i de qualitat.

La Sonata “Duo” de F.Schubert la va composar al 1817 i la va publicar Diabelli el 1851 quan Schubert ja havia mort. És una partitura amb lirisme romàntic amb accents expressius i dinàmiques contrastades entre el violí i el piano.

En la Sonata de Shubert els intèrprets van engrandir el so dels seus instruments amb més caràcter musical, amb més expanssió musical i amb més contrastos sonors i dinàmics. Zukerman ens va fer gaudir del seu so ampul·lós i precís amb una tècnica impecable, juntament amb el excel·lent Yefim Bronfman.

La Sonata “Primavera” de Beethoven va ser composta entre 1800 i 1801, i es va publicar al 1802. La va composar juntament amb la Sonata nº 4 com a op. 23, i les va dedicar al Comte de Fries. De les deu sonates per a violí i piano de Beethoven, només dos porten sobrenom, la nº 5 op. 23 “Primavera” i la Sonatanº 9 op. 47 “Kreutzer”.

A la Sonata “Primavera” de Beethoven la interpretació va ser fresca i ben conduïda musicalment, amb efectes sonors interessants amb gran coherència musical, sempre amb uns tempos adequats, amb força musical i amb un so de gran qualitat. Els dos intèrprets es van cohesionar durant tot el concert, sempre amb un joc entre els dos instruments creant bona música.