El Messies – William Christie al Palau

Temporada 2016-2017 de Palau 100

Dijous, 15 de desembre de 2016

palau-de-la-musica-590x181

 

Georg Friedrich Händel

– El Messies

 

Katherine Watson, Emmanuelle de Negri – sopranos

Carlo Vistoli – contratenor

Samuel Boden – tenor

Konstantin Wolff – baríton

Les Arts Florissants

William Christie – director

 

img-219Tot i ser un clàssic en les programacions musicals nadalenques a mig món, Händel va concebre El Messies com una obra de per a la Pascua de Resurecció i no pas per al temps de Nadal; de fet, totes les interpretacions d’aquesta obra en vida de Händel van tenir lloc durant els mesos de març o abril, en època de Pascua.

G.F. Händel tenia 56 anys quan va compondre El Messies. Corria l’any 1741 i feia més de vint anys que les seves òperes dominaven la vida musical anglesa, però El Messies va ser compost en un moment delicat, d’incertesa i de neguit en la vida del compositor. Tot i que ja havia escrit 38 òperes italianes per a l’escena anglesa, moltes de les quals amb un gran èxit, a partir del 1730 l’acceptació del públic va començar a declinar de manera constant i creixent. Händel s’havia consagrat també amb les obres de circumstància, com els athems (himnes) per a coronacions, aniversaris i celebracions diverses. El fet de d’utilitzar sempre la llengua anglesa i la seva formidable habilitat en la composició de fragments corals brillants i exultants, van donar-li una gran fama entre el creixent públic amateur.

Händel s’havia lliurat al nou gènere dramàtic de l’oratori amb Esther com a primera composició en anglès a l’any 1732 amb un gran èxit. Després d’alguns fracasos en aquest gènere, el virrei d’Irlanda William Cavendish li va encarregar un oratori que s’havia d’estrenar l’hivern del 1742 a Dublín, els beneficis del qual anirien destinats a obres de beneficència; aquest oratori va ser El Messies, que va tenir una magnífica acollida entre els dublinesos. Händel va començar a esbossar-lo el 22 d’agost de 1741 i el va acabar el 14 de setembre en un curt temps de tres setmanes, donades les seves dimensions . L’estrena va tenir lloc el dia 13 d’abril de 1742 al New Music Hall de Dublín amb un èxir enorme. La recaptació va passar de les quatre-centes lliures (una fortuna a l’època), que van ser distribuïdes entre tres institucions benèfiques.

Bon Messies es el es va viure al Palau de la mà de William Christie amb Les Arts Florisants.czwwbeyxeagpo47

Christie va interpretar la música de Händel amb personalitat i gran musicalitat, amb un ampli ventall de frasejos orquestrals on l’orquestra va brillar especialment, dotant a la formació d’un so brillant en la corda, sobretot en els violins, amb unes violes i violoncels-contrabaixos amb cos i sonoritat plena juntament amb un vent precis i una percussió efectista. L’orquestra va aportar la part més expressiva i més comunicativa de les formacions amb energia i molt bona execució, amb una concertino amb caràcter i energia on va liderar perfectament la corda. El cor va cantar amb molt bona tècnica en els seus pasatges de coloratura amb un so vellutat i molt afinat, però amb poca energia i poc volum, ja que li va faltar brillantor en les seves cordes i en el conjunt general, cosa que va fer que sonés poc expressiu i poc brillant i poc solemne, ja que la escriptura vocal-coral de Händel es caracteritza per unes intervecions corals brillants, contundents, majestuoses, expressives i de grandisima qualitat-innovació en la seva composició.

Els solistes van ser de bon nivell; la soprano Emmanuelle de Negri va cantar amb una veu càlida i brillant amb facilitat pels aguts i pel bon gust musical. Katherine Watson va cantar amb una veu dolça i amb bon fraseig, juntament amb un fantàstic Carlo Vistoli que posseeix una veu de contratenor amb un gran registre tant agut com greu amb una musicalitat i expressivitat de gran qualitat amb un gran sentit teatral dramàtic. El tenor Samuel Boden va cantar amb una tècnica impecable amb un fraseig exquisit i gran sensibilitat, i el baix Konstantin Wolff va cantar amb bona tècnica i respectable fraseig.

Va ser un Messies de gran cohesió musical, amb una direcció sempre madura i mot ben treballada per part de William Christie on sempre busca la veritat de la música.