Anne-Sophie Mutter al Palau

Temporada de “Palau 100 Constel·lació” 2015-2016

Divendres, 1 d’abril de 2016

palazzo-della-musica

André Previn

– Nonet per a dos quartets de corda i contrabaix (estrena a España)

Johann Sebastian Bach

– Concert en Re menor per a dos violins, cordes i baix continu BWV 1043K

Antonio Vivaldi

– Les quatre estacions per a violí, cordes i baix continu, op. 8, 1-4

 

The Mutter Virtuosi

Anne-Sophie Mutter – violí i direcció

 

Extraordinari concert és el que es va viure al Palau, tant per la seva valua artística com per la seva humanitat.

Escrit l’any 2014 per encàrrec d’I Virtuosi i dedicat a Anne-Sophie Mutter, el Nonet de Sir André Previn va ser estrenat el 26 d’agost de 2015 a Edimburg. Era el punt de partida d’una nova gira de concerts. El Nonet s’articula com una obra dialogant entre dos quartets de corda moderats pel contrabaix.

El concert va començar amb la interessant partitura d’André Previn amb una formació poc habitual com es un nonet. És una partitura que posseeix unes textures i sonoritats originals per la seva escriptura que juga amb la formació de dos quartets de corda amb un contrabaix que li aporta riquesa i musicalitat expressiva. La interpretació de The Mutter Virtuosi amb Anne-Sophie Mutter al capdavant va ser esplèndida en la seva sonoitat rica i expressiva amb força interpretativa creant textures coloristes.

Überschrift

L’any 1717, després de la seva estada a Weimar, Bach arriba a Köthen per exercir el càrrec de mestre de capella a la cort calvinista del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen que es prologà fins l’any 1723. La música religiosa hi quedava prohibida i Bach es va centrar en les obres instrumentals. El Concert per a dos violins en Re menor adopta l’estructura vivaldiana de tres moviments ràpid-lent-ràpid.

El Concert per a dos violins i orquestra en Re menor de Johann Sebastian Bach es va interpretar amb Mutter com a primer violí solista i en cada moviment el segon violí solista era un violinista diferent de The Mutter Virtuosi. Al primer moviment va tocar Fanny Clamagirad, al segon Agata Szymczewska i al tercer Albrecht Manzel que van tocar amb gran seguretat amb una tècnica i afinació impecables, juntament amb la esplèndida Anne-Sophie Mutter. La seva interpretació del Concert va ser expressiva amb gran virtuosisme i compenetració entre els solistes creant un Bach profund i ple de vida.

Els canals, els palaus, la lluminositat tan particular de la cosmopolita Serenissima Repubblica on vivien Goldoni, Canletto o Tiepolo eren el marc on Vivaldi va desenvolupar el seu talent. La seva fama es va difondre més enllà de Venècia quan l’any 1711 esl concerts de L’estro armonico op. 3 van ser publicats per la prestigiosa impremta d’Estienne Roger d’Ansterdam. Mestre de capella al Pio Ospedale della Pietà, l’originalitat dels seus concerts rau en la lluminositat de les seves melodies, en el ritme incessant, en la claredat formal, tonal i temàtica dins l’esquema tripartit allegro-lento-allegro.

Després de realitzar una sèrie de viatges per Italia a partir del 1718, Vivaldi torna a Venècia el 1725 i escriu, a més de quatre òperes, les celebradíssimes Quatre estacions. Dedicades al comte Morzin, s’integren en el seu op. 8, pertanyents a la col·lecció de dotze concerts del Cimento dell’Armonia e dell’Invenzione. Vivaldi va incloure una sèrie de sonets com a preàmbul d’aquesta música descriptiva, paradigma de la música programàtica basada en escenes de la natura i la vida quotidiana.

20mutterLa interpretació de les Quatre estacions d’Antonio Vivaldi va ser del tot escepcionals.

La visió que li dona Mutter es del tot expressiva i molt descriptiva sobre els textos que hi han a la partitura, uns sonets que parlen de la natura: de com arriba la primavera amb els seus cants dels ocells, o com venteja amb l’aire al costat del riu amb les flors i els balls de les ninfes i el pastors al arribar la primavera. O com els homes i el ramat llangueixen i els pins cremen pel calent sol a l’estiu. A la tardor el camperol celebra amb balls i cants la bona collita i les escopetes dels caçadors sonen a la nova albada. En el gèlid hivern es tremola pel sever espirar d’un vent hòrrid i a casa es passen els dies al foc mentre la pluja ho mulla tot i al sortir altre cop caminant damunt del glaç amb por a relliscar i caient a terra. Tot això es va poder sentir en la interpretació que ens van regalar.

El treball sobre la partitura que fa Mutter és inmensa per que tot el que es vol expressar s’entengui i tingui sentit. La sonoritat de la corda va ser impressionant amb un so potent de gran qualitat, amb relleu en el seu fraseig, amb molta expressivitat creant cops d’efecte increibles on es van poder sentir el glaç o el vent o l’aigua o la calor insoportable de l’estiu. Hi va haber una feina exquisida en el fraseig per aconseguir tots aquests efectes. Anne-Sophie Mutter va fer una interpretació de la part solista extraordinaria amb una tècnica i virtuosisme espectaculars, amb un so potent amb gran personalitat, amb gran carisme i temperament que tant la caracteritza. Ella està completament compenetrada amb el seu conjunt i fa que la sonoritat es converteixi com en un gran orgue sonor on tots els seus intèrprets toquen i expressen de la mateixa per crear una interpretació única i impactant.

Mutter sap treure el millor d’aquets joves que té becats per la seva fundació, creant grans músics amb humanitat i una gran qualitat artística.