L’OBC i la Tretzena de Xostakóvitx

Temporada de l’OBC 2015-2016

Dissabte, 19 de març de 2016

872x382_OBC22_LA_13A_catalaWolfgang Amadeus Mozart

– Simfonia núm. 39 en Mi bemoll major, KV 543 (1788)

Dmitri Dmítrevitx Xostakóvitx

– Simfonia núm. 13 en Si bemoll menor, op. 113 “Babi Iar” (1962) Poemes de Ievgueni Ievtuixenko

Nikolai Didenko – baix

Cor d’homes integrat per: Cor Madrigal, Cor Lieder Càmera, Cor Jove de l’Orfeó Català, Orfeó Català, Coordinats per: Mireia Barrera i Elisenda Carrasco

Kazushi Ono – director

 

A l’estiu del 1788, Mozart va compondre ràpidament tres simfonies. Durant anys es va pensar que Mozart no havia pogut escoltar cap de les tres simfonies en vida. Fins i tot el musicòleg Alfred Einstein creia que era lògic, ja que les havia concebut, deia, com una apel·lació a l’eternitat. En qualsevol cas, el més probable és que les simfonies s’estrenessin entre la primavera del 1789 i l’estiu del 1791. Possiblement es van tocar més d’una vegada en presència del compositor. No en va, els manuscrits són plens de correccions, rastre habitual d’un autor que solia revisar en profunditat les seves obres després de l’estrena, sovint quan en preparava la segona interpretació.

El concert va començar amb la fantàstica Simfonia núm. 39 de Wolfgang Amadeus Mozart. La interpretació que ens va oferir l’OBC  amb el seu director Kazushi Ono va ser brillant i musical amb gran frescura i vitalitat. La lectura que va fer Ono va estar basada en l’articulació, la vitalitat i l’expressivitat musical amb grans frasejos i bones dinàmiques amb uns tempos un pel ràpids, sobre tot al primer moviment que va sonar una mica precipitat. L’orquestra va respondre a la perfecció a les indicacins del mestre amb un so net, brillant i mol dinàmic.

97923782_shostanew_227268b

La Simfonia núm. 13 de Dmitri Xostakóvitx es va estrenar el 18 de desembre de 1962 a Moscou. Va ser escrita com a homenatge a les persones executades pels nazis a Babi Iar i una crítica de l’ús polític de la memòria històrica.

Entre el 29 i 30 de setembre de 1941, 33.771 jueus van ser assasinats sistemàticament en una sola operació al barranc conegut amb el nom de Babi Iar, als afores de Kiev. Durant anys, les autoritats soviètiques van imposar un silenci oficial sobre aquest episodi. Fins que al setembre del 1961 un poeta de 29 anys va publicar un poema dedicat a la massacre al setmanari polític i cultural Literaturnaya Gazeta. El poeta Ievgueni Ievtuixenko aprofitava Babi Iar per denunciar també el tracte que havia rebut la comunitat jueva durant l’estalinisme. El músic va quedar corprès per aquesta lectura i va decidir compondre una simfonia coral, o un cicle de cançons simfòniques. “Van intentar destruir la memòria de Babi Iar, primerament els alemanys, després el Govern d’Ucraïna. Però, gràcies al poema de Ievtuixenko era obvi que ja no se’ls oblidaria mai més. Aquest és el poder de l’art”. Així va explicar-ho Xostakóvitx al compositor Iedisson Deníssov. Poèticament, la simfonia repassa la vida quotidiana a l’URSS a principis dels anys seixanta, i ataca igualment tant els oblits volguts del passat com la manipulació dels silencis històrics i socials.

shost13_1A la segona part es va interpretar la colpidora Simfonia núm. 13 de Dmitri Xostakóvitx.

La interpretació va ser contundent i expressiva amb un gran control orquestral per part de Kazushi Ono que va dominar la complexa partitura a la perfecció. Es van poder sentir a la perfecció tots els detalls de la partitura amb una OBC brillant i molt contundent amb totes les seves possibilitats sonores ben treballades i conduides. Es va donar tot el dramatisme necesari que necesita la música amb els colors orquestrals enriquits, amb força expressiva, amb contrastos sonors i dinàmics juntament amb el baix Nikolai Didenko que va cantar amb tot el sentit del text amb una veu potent i expressiva. Juntament amb el fantàstic Cor d’homes que es va crear amb el Cor Madrigal, Cor Lieder Camera, Cor Jove de l’Orfeó Català i l’Orfeó Català liderat per Mireia Barrera i Elisenda Carrasco que va sonar potent, ben timbrat amb molt bona dicció del Rus i molt bona feina de coordinació entre les veus dels quatre cors per les excel·lents directores.