Philippe Jaroussky al Palau

Temporada de “Palau Grans Veus” 2016-2017

Dilluns, 14 de novembre de 2016

14332921_1104658522934449_3562553154373463335_n

 

I

Georg Philipp Telemann

– Obertura de la Passió sengons Sant Mateu, TWV 5:53

– Cantata Der am Ölberg zagende Jesus, TWV 1:364

– Obertura de Der für sie Sünde der Welt leidende uns sterbende Jesus (Brockes-Passion), TWV 5:1

– Cantata Jesus liegt in letzten Zürgen, TWV 1:983

II

Johann Sebastian Bach

– Simfonia de la cantata Gleich wie der Regen und Schnee von Himmel fällt, BWV 18

– Simfonia de la cantata Der Herr denket an uns, BWV 196

– Simfonia de la cantata Ich hatte viel Bekümmernis, BWV 21

– Cantata Ich habe genug, BWV 21

 

Philippe Jaroussky – contratenor

 

Freiburger Barockorchester

Petra Müllejans – directora

 

El fet que actualment anomenem “cantates” les composicions que, setmana rere setmana apropaven el tema bíblic del diumenge als creients, és en realitat un vestigi de la investigació, al segle XIX, sobre Bach. Al llarg de les seves vides, Johann Sebastian Bach i Georg Philipp Telemann van donar a les “peces sacres”, des del simple solo fins a les grans obres corals, totes le denominacions possibles; Bach parlava de “Concert” o simplement “Música”.

Tot i que va escriure només una dotzena de cantates per a veu solista, Telemann va dedicar-se àmpliament a aquest estil íntim. La seva obra és molt prolífica: només a Frankfurt i Hamburg va compndre, en total, més de mil quatre-centes obres, entre Música sacra, Música de cambra i òperes, i que actualment encara no les coneixem totes. Telemann va escriure unes dues-centes cantates entre Arnstadt, Mülhausen, Weimar i Leipzig.

Les Cantates de Johann Sebastian Bach estan entre les seves composicions més importants i cèlebres. Mentres que moltes s’han perdut, almenys 209 de les cantates han sobreviscut. Especialment durant el seu mandat com Thomaskantor, cantor de les principals esglésies de Leipzig, especialment la Thomaskirche i de la Nikolaikirche, quan dins de la seva feina havia de dur a terme una cantata cada diumenge i festiu, relacionada amb les lectures prescrites per la litúrgia luterana per a l’ocasió específica. Va començar el Diumenge de Trinitat de 1723 i han sobreviscut les obres de tres cicles anuals de cantates. A més de les cantates d’església, va compondre Cantates sacres per a casaments, cantates seculars per aniversaris, cantates per l’entreteniment de la noblesa i la societat.

15109419_1281850648531889_721681899316807526_n

Preciós concert es el que ens va oferir el fantàstic contratenor Philippe Jaroussky i la efectiva Freiburger Barockorchester. Aquest concert estava associat amb la nova gravació del contratenor “Bach-Telemann Sacred Cantatas”.

El concert va començar amb una interessant Obertura de la Passió segons Sant Mateu de Telemann, que va engegar el concert amb un ambient càlid i acollidor. Seguidament Philippe Jaroussky va fer la seva primera intervenció amb la Cantata Der amb Ölberg zagende Jesus, on el cantant va començar a desplegar les seves virtuts amb una veu de preciós timbre, amb una entrega absoluta a la música i al públic amb gran generositat, amb un fraseig impecable i elegant amb un extraordinari bon gust musical. La seva dicció es perfecta en tot moment amb una veu molt ben timbrada i de fàcil sonoritat, on el seu timbre flueix perfectament per tota la sala, amb unes agilitats clares i molt ben articulades.

La segona Cantata de Telemann que ens va oferir a la primera part va seguir desplegant encant i qualitat, juntament amb una Freiburger Barockorchester sempre pendent del contratenor amb un continuat diàleg musical entre la formació i Jaroussky, liderant per una eficaç Petra Müllejans com a concertino-directora.

La segona part va estar composta per la música de Johann Sebastian Bach amb tres Obertures de cantates amb una orquestra neta, ben articulada, amb molt bona conjunció i un so unificat. Seguidament Philippe Jaroussky va interpretar la esplèndida cantata “Ich habe genug” d’una manera magistral amb un Bach pur, sonor i expressiu, on Jaroussky va desplegar els colors més bells i més ben conduits amb poesia musical. L’ària segona de la cantata, “Schlummert ein, ihr matten Augen”, va ser una verdadera delicia en la veu del contratenor amb un so delicat i una sensibilitat a flor de pell, on l’intèrpret va fer una recreació sublim i entendridora. Va emocionar a tota la sala amb la seva gran qualitat amb una orquestra conjuntada amb un so exquisit.

Ens van regalar dos propines: una ària d’una cantata de Telemann i el Laudamus Te de la Missa en Si menor de Bach.

15032211_1281850655198555_291815085179642487_nFotos: Lorenzo di Nozzi