Matthias Goerne al Palau

Temporada “Palau 100 Grans Veus” 2015-2016

Dijous, 14 d’abril de 2016

image003Franz Schubert

– Winterreise (Viatge d’hivern), op. 89 D. 911

 

Matthias Goerne – baríton

Markus Hinterhäuser – piano

 

William Kentridge – concepte i vídeo

Sabine Theunissen – escenografia, Greta Goiris – vestuari, Hermann Sorgeloos – diseny de llums, Snezana Marovic – muntatge de vídeo, Kim Gunning – videooperadora

Producció del Festival d’Aix-en-Provence en coproducció amb Lincoln Center for the Performing Arts, Wiener Festwochen, Holland Festival, Kunstfestspiele Herrenhausen/Niedersächsische Musiktage, Les Théâtres de la Ville de Luxemburg i l’Opéra de Lille

schubertiada

Winterreise és un cicle de 24 lieder de Franz Schubert sobre poemes de Wilhelm Müller.

L’origen d’aquest cicle es troba en els poemes de Müller. Els dotze primers van apareixer com “Wanderlieder von Wilhelm Müller verfasst . Die Winterreise. In 12 Lieder” (Cançons de viatge de Wilhelm Müller. Viatge d’ivern. Cançons de la vida i de l’amor). Schubert va transcriure els primes dotze lieder al febrer de 1827, i es van publicar el 24 de gener de 1828 per l’editor vienès Tobias Haslinger. Posteriorment, a finals de l’estiu de 1827 Schubert va conèixer els altres dotze poemes restants que componen el cicle i el va acabar posant-los en música a l’octubre d’aquell any. Haslinger els va publicar només sis setmanes després de la mort de Schubert, el 31 de desembre de 1828.

L’amic del compositor Joseph von Spaun relata com Schubert va interpretar els Lieder davant dels seus amics. El poeta Franz von Schober va comentar que només li habia agaradat un ” Der Lindenbaum” (El til·ler), i Schubert li va contestar: “A mi aquests lieder m’agraden més que tots els altres, i també us arribaran a agradar a vosaltres”.

El protagonista del Viatge d’hivern és un jove desencisat de la vida i de l’amor, abandonat per l’estimada, que en una fugida deseperada només espera la mort com a final del seu desolat viatge d’hivern. Els lieder expressen les reflexions o impressions del cantant mentres passeja sol durant l’hivern. Els rius glaçats, el fang del camí, la pluja, el fred, el paisatge desert, la boira, el xiscle de la gralla, el record dels moments feliços…, tot reforça la sensació de tristesa de l’enamorat. Els freqüents canvis de tonalitat entre els lieder, marquen les variacions del sentiment per on passa el jove enamorat durant el seu viatge, de l’alegria a la desesperació, i cap a la meitat-final es va enfonsant totalment en un tó ombrivol i malenconiós.

1032701

El Winterreise que es va interpretar al Palau va ser fantàstic i sorprenent per la sublim interpretació de Matthias Goerne juntament amb Markus Hinterhäuser i el video-art de William Kentridge.

La magistral interpretació de Goerne del cicle de Schubert va arribar a moments realment especials i màgics, ja que el baríton posseeix una comunicació amb la música i el públic realment admirables. La seva interpretació està plena de matisos i sentiments amb una lectura dels lieder profunda i arrelada. Explica a la perfecció amb la seva interessant veu amb un gran ventall de matisos i colors els poemes de Müller amb total realitat, que et fa viure molt intensament el que s’està explicant a l’escenari amb gran emoció i comunicació. El cantant té una gran capacitat de transmetre tot el que passa per el seu pensament a travers de la música donat-li vida a el profund, conmovedor i excepcional Winterreise de Schubert creant tot el dolor, sensibilitat i personalitat que conté la paritura, amb un gran sentit del text i de la musicalitat amb una veu que omplia tota la sala amb uns greus profunds i un timbre vellutat amb gran força expressiva.

El pianista Markus Hinterhäuser va ser el acompanyant perfecte en el camí del concert. Va estar completament conjuntat amb Goerne en tot moment, fusionant la pefecta cohesió entre ells creant una interpretació poètica de l’obra de Schubert, amb un so i precisió del piano sempre en el seu precis lloc en cada lied, amb una musicalitat de qualitat amb un so ric i embriagador que ho embocallava tot.

Winterreise Jan 07 2016_credit Prudence Upton 001A tot això la escenografia, les llums, el muntatge de vídeo i el concepte-vídeo de William Kentrigge van aportar riquesa interpretativa, i que aquesta aportació va ser una altre manera d’interpretar un concert d’una manera molt vàlida. És una nova manera d’entendre un cicle com el de Schubert conjuntat varies disciplines a la vegada i que en alguns sentits enriqueix la interpretació. És una manera imaginativa d’interpretar la música i que li aporta sentit dramàtic creant moments realment interessants. L’escenari va estar compost amb la part important en el cantant, el pianista, el piano i la música de Schubert, i tot això va anar acompanyat amb un fons amb una paret on havien uns papers i alguna escriptura aplicats en l’espai. Mentres Goerne i Hinterhäuser anaven interpretant la partitura, es projectava una mena de pel·lícula-vídeo on l’artista Kentridge havia creat unes imantges inspirades amb els poemes de Müller, en el seu personatge caminant per l’hivern amb temàtica a moments sud-africana, d’on es natural el vídeo-artista. La seva visió del cicle de Schubert va ser a moments abstracte i en altres descriptiu amb el text, amb una total al·lusió al camí i a la natura. En algun moment Goerne es va endinsar en la imatge, cohesionant la seva figura, i a momnets amb la seva ombra amb els dibuixos, creant un efecte molt interessant.

Aquesta proposta del Winterreise de Franz Schubert amb la magnífica interpretació de Matthias Goerne i Markus Hinterhäuser, i l’interessant proposta artística de William Kentridge, ens van transportar al món poètic dels nostres sentits.

csm_Winterreise_5661_03_9a464287b8