Grigory Sokolov al Palau

Temporada de Palau 100 Piano 2015-2016

Dimarts, 21 de juny de 2016

musica catalana hero

 

Robert Schumann

– Arabeske op. 18

– Fantasia en Do major, op. 17

Frédéric Chopin

– Dos nocturns, op. 32: Nocturn en Si major, op. 32 núm. 1. Nocturn en La bemoll major, op. 32 núm. 2

– Sonata núm. 2, en Si bemoll menor, op. 35

 

Grigory Sokolov – piano

2015%2F43022

La Fantasia en Do major op. 17 de Robert Schumann va ser composta entre 1836 i 1838 quan el compositor tenia vint-i-sis anys. La seva composició va estar envoltada d’una sèrie de sircumstàncies especials que van tenir un palpable impacte espiritual en la vida del compositor: un homenatge a la figura de Beethoven i la remembrança de la seva futura esposa Clara. L’obra va ser concebuda com una sonata i que es basa en el tema de Beethoven “An die ferne Geliebte”. Aquesta obra també revela els profunds sentiments que Schumann sentia per Clara Wieck, amb qui es casaria quatre anys més tard. Durant l’època de la composició de la Fantasia, la parella havia sofert una dolorosa separació, ja que el pare de Clara s’oposava a la relació, i aquest fet li va fer expressar el seu sentiment en música.

Extraordinari concert es el que ens va oferir Grigory Sokolov.

Ja fa varies temporades que el pianista actua al Palau, i sempre ens deixa bocabadats amb la seva grandiositat interpretativa. La seva manera de tocar és única i personal, amb un gran domini del teclat i de la tècnica, on aconsegueix sempre unes interpretacions magistrals de tot el que toca. La seva manera de treballar les partitures és del tot profunda en el seu discurs musical com en les seves caracteristiques tècniques, amb un meticulós desgranament de tot el que posseeix la partitura i tot el que ell pot aportar a la música. Així va començar el concert amb l’Arabeske op. 18 i seguit de la Fantasia en Do major de Robert Schumann. La seva interpretació d’aquestes dues obres va ser contundent en el seu so, i sensible en la seva delicadesa, aconseguint una musicalitat de les obres de Schumann amb gran caràcter i sabiaesa musical amb un gran discurs en el seu fraseig.

Frederic-Chopin-gemalt-von-M.-Wodzinska-1835

Els Nocturns de Chopin són 21 peces per a piano escrites entre 1827 i 1846. Els Nocturns no es van publicar com una mateixa obra, varien en la tonalitat i en la mètrica, però en relació a l’estructura generalment estan en forma ternària (A-B-A). Habitualment mostren un estat d’ànim malenconiós i una melodia clara flotant sobre un acompanyament a la mà esquerra amb arpegis o acords trencats.

La Sonata per a piano núm. 2 en Si bemoll de Chopin va ser publicada a Leipzig el 1840. Aquesta sonata té més força que la núm. 1, és peculiar i d’un gran interès musical. Conté una de les pàgines més famoses del seu autor; la Marxa fúnebre, composta l’any 1837 com una obra independent. El 1839, la va afegir a la sonata com un moviment més.  Consta de quatre moviments; -Grave. Doppio movimento . – Scherzo. – Marche fúnebre. – Finale. Presto.

En la segona part es van interpretar dos Nocturns de Chopin, on Sokolov va ser molt curós en el seu so en els moments delicats i eteris que posseeixen aquestes partirures, contrastant amb el moments més expressius amb total força expressiva i sonora.

Seguidament va tocar la interessant Sonata núm. 2 de Chopin, on el pianista va transmetre totes les seves qualitats amb una musicalitat arrolladora, amb un so dens, intens i poderós del piano, on es van poder sentir tots els detalls de la complexa partitura amb una total claretat i un fabulós virtuosisme, on va desplegar un gran ventall de colors i textures diferents amb una musicalitat viva i comunicadora. La seva maestria es tant gran que hi ha un eclipsant domini dels seus dits, on arriba a transmetre un discurs musical on totes les notes estan on han d’estar, on arriba a traspasar la interpretació, sinó que té una manera tant personal de tocar que fa que les seves interpretacions millorin les partitures amb un discurs musical magnetic.

L’èxit va ser tant aplaudit que ens va regalar sis bisos de gran vàlua artística.

 

agenda-urbana-Sokolov_2015-h