Cameron Carpenter al Palau

Temporada del Cicle Coral de l’Orfeó Catala 2016-2017

Dimarts, 8 de novembre de 2016

 

Richard Wagner

– Obertura d’Els mestres cantaires de Nuremberg. Arranjament de Cameron Carpenter

Louis Vierne

– Naïades, op. 55 núm. 4 – Tocata, op. 53 núm. 6 – Carrillon de Westmister, op. 54 núm. 3 de Pièces de Fantasie

Leonard Bernstein

– Chichester psalm

Piotr Ílitx Txaikovski

– Tercer moviment de la Simfonia núm. 6 en Si menor, op. 74, “Patètica”. Arranjament de Cameron Carpenter

Johann Sebastian Bach

– Suite francesa núm. 5 en Sol major, BWV 816

Cameron Carpenter

– Improvisació

Johann Sebastian Bach

– Passacaglia en Do menor, BWV 582

 

Orfeó Català, Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana

Bernat Rosés – soprano (Cor Infantil), Esther Pinyol – arpa, Ferran Armengol – percussió

Simon Halsey – director

Cameron Carpenter – orgue

14937374_1275680482482239_1905347019431113256_n

L’exatrordinari organista Cameron Carpenter està deixant petjada en la història recent de la música. Des que va acabar el seu instrument, l’International Touring Organ (ITO), el 2014, Cameron ha plantat cara a l’escepticisme sobre aquest instrument digital i l’ha fet sonar als escenaris més importants del món, i gairebé només toca amb l’ITO, ja sigui en recital o en concert. Disenyat per ell, s’han basat els constructors d’orgues de Marchall & Ogletree amb els plànols que ell mateix ha fet i s’ha construït a mida al 2014 amb unampli registre de sons i efectes sonors.

Bernstein va escriure els Chichester psalms aprofitant un any sabàtic, per encàrrec del canonge de la catedral de Chichester, Walter Hussey. Hussey va encarregar-li que musiqués el salm 2 amb total llibertat: “Molts de nosaltres estaríem complaguts si aquesta música recordés una mica West Side story”, li va escriure en una carta. Bernstein va optar per posar música a una selecció d’estrofes de diferents salms, no només del segon. El resultat és una obra que combina el text en hebreu amb la tradició coral cristiana, que en definitiva és un cant per la pau a Israel.

Els salms es van presentar en el concert emmarcats per una interessant selecció per a orgue sol, arpa i percussió. D’una banda, transcripcions d’obres simfòniques de Wagner i Txaikovski. És molt habitual que el repertori organístic s’apropiï del repertori per a orquestra, ja que com diu el mateix Carpenter, l’orgue “permet articular idees musicals complexes i matisos que així poden ser més fàcilment percebuts pels afeccionants”.

D’altra banda, tres fragments de les Pièces de Fantasie de Vierne: la descripció virtousística de les nimfes dels rierols, les Naïades, la grandiloqüència de la seva Toccata, i les familiars notes del Carillon de Westminster, que retrata aquella boirina tant londinenca.Van completar el concert dues obres de Bach, la Suite francesa núm. 5, i la monumental Passacaglia en Do menor, que sobre un baix obstinat que es repeteix una vegada i una altra construeix un dels grans cims del repertori per a orgue.

Gran concert el que es va viure al Palau per part de l’espectacular organista Cameron Carpenter amb la seva visió personal de la música i de la interpretació per la música per a orgue.

14955938_1275680382482249_3338091269941552285_n

Parlar de Cameron Carpenter és parlar de innovació i d’explorar nous camins alhora de fer música per comunicarla cap el públic, sempre amb respecte i gran professionalitat. Carpenter és un músic de gran personalitat que busca sempre l’expressivitat del seu instrument amb la màxima comunicació entre ell, la música i el plúblic. La seva intenció es sempre intentar arribar més enllà de les notes amb les seves interpretacions, i això el converteix en un gran comunicador plasmant totes les seves idees musicals i tots els seus sentiments a través de la música. Quan toca es conecta amb el seu món musical creant uns sons de gran qualitat i interessant textura gràcies al seu orgue ITO, que posseeix uns registres innovadors i originals per així fer més riques les seves interpretacions. És un instrumentista molt talentos i gran virtuós del seu intrument on domina els cinc teclats amb genialitat i els seus peus amb rapidesa i virtuosisme. Crea tota una amplia gama de sensaciosn amb els seus arranjaments de Wagner i Txaikovski amb la seva imparable personalitat, i unes esplendoroses interpretacions de la música de Bach o Vierne.

Només començar el concert ens va oferir una frepant interpretació de l’Obertura d’Els mestres cantaires de Nuremberg amb un sentit absolutament orquestral imitant a la perfecció una orquestra simfònica, amb un gran sentit de sentir la música viva i vivrant amb grans dinàmiques i grans moments sonors. Seguidament ens va interpretar les Pièces de Fantasie de Vierne amb sensibilitat i una tècnica clara i impoluta dels virtuosismes que posseeix la partitura.

Per acabar la primera part van interpretar els Chichester psalms amb l’Orfeó Català, el Cor de Cambra, arpa, percussió, orgue i nen solista dirigits per Simon Halsey. La interpretació de Halsey va ser vivrant i brillant, amb una feina vocal amb els cors excel·lent amb una unificació de les veus fantàstica amb gran qualitat tímbrica, amb una afinació i dicció impecables, amb un color ric i interessant i amb molt bon treball musical en les seves dinàmiques i frasseig musical. El nen solista Bernat Rosés va cantar amb molt bon gust musical i vocal amb seguretat i bona afinació amb bon treball vocal. Els instrumentistes Esther Pinyol a l’arpa i Ferran Armengol van fer unes intervencions impecables i ben conjuntades amb Cameron Carpenter que va estar sempre atent al director i tots els músics. Ja es evident la millora que està aportant Simon Halsey en els cors de l’Orfeó Català per la seva qualitat sonora i musical amb un Bernstein brillant i musical.

14993326_1275680475815573_2139229775787352205_n

La segona part va continuar amb Cameron Carpenter amb el seu magnetisme a l’escenari amb una brillant interpretació del tercer moviment de la simfonia núm. 6 de Txaikovski amb una gran interpretació musical i expresssiva, plena de color i de textures instrumentals . Seguidament ens va interpretar una sublim Suite francesa núm. 5 de Johann Sebastian Bach en el seu estat més pur amb una gran articulació i fraseig intel·ligent amb un gran execució i sensibilitat.

Seguidament ens va deleitar amb una improvisació amb un gran sentit expressiu i amb una sensibilitat exquisida. Va començar amb un murmuri que va anar desarrollant fins el climax per tonar desapareixer. Per acabar el concert ens va oferir una esplèndida i emotiva interpretació de la Passacaglia en Do menor amb gran profunditat musical i expressiva, amb una comunicació expansiva que va entrar directament a cada persona del públic.

Cameron Carpenter és un artista passional i alhora contemplatiu, especial, únic i molt peculiar que no deixa a ningú indiferent i que et deixa petjada a cada persona que l’escolta. El seu talent l’ha portat a disenyar un orgue amb les seves característiques personals amb gran força expressiva i magnetisme escènic. El so d’ITO es una barreixa dels sons dediferents dels orgues preferits de Carpenter, amb el que pot anar amb ell allà on desitgi i allà on pugui mostrar la seva genialitat a tothom, i donar la oportunitat de sentir un orgue digital molt personal i únic. Cameron Carpenter ja està deixant una petjada important en la història de la música.

L’èxit va ser tant gran que ens va regalar dos propines: l’Obertura de Candide de Bernstein i una Marxa.

14963303_1275680375815583_1591184585854325036_nFotos: Lorenzo di Nozzi