Beethoven i Leonidas Kavakos al Palau

Temporada de “Palau Cambra” 2026-2017

Dimarts, 4 d’octubre de 2016

 

media

Integral de les Sonates per a violí i piano de Beethoven I

 

– Sonata per a violí i piano núm. 6, el La major, op. 30 núm. 1

– Sonata per a violí i piano núm. 3, en Mi bemoll major, op. 12 núm. 3

– Sonata per a violí i piano núm. 2, en La major, op. 12 núm. 2

– Sonata per a violí i piano núm. 7, en Do menor, op. 30 núm. 2

 

Leonidas Kavakos – violí

Enrico Pace – piano

 

Beethoven va escriure les Sonates per a violí i piano entre el 1798 i 1812. Entre els anys 1796 i 1798 Beethoven compon les tres Sonates op. 12, per a piano i violí. Editades a Viena per Artaria el gener de 1799, són dedicades a Antonio Salieri, mestre de Beethoven en els seus primers anys vienesos. En les Sonates op. 12 es produeix una confluència entre ecos ja llunyans de l’estil galant amb una empremta romàntica en què l’atreviment harmònic i l’assossec melòdic defugen dels paràmetres del Classicisme, especialment en atorgar Beethoven un major rol al violí.

La berreja de sensacions s’evidencien en les Sonates de l’opus 30, probablement acabades poc abans de l’estiu del 1802 i publicades un any després per la Cambra d’Arts i Indústria de Viena, dedicades a l’emperador Alexandre I de Rússia.

14591831_1241716965878591_350959164168059105_n

 

Gran concert es el que es va viure al Palau. Tant per la qualitat dels intèrprets com per la gran vàlua artística i musical que van aportar.

Amb aquest concert s’enceta la integral de les Sonates per a violí i piano, juntament amb les Simfonies amb Gustavo Dudamel  i els Trios per a piano amb el Trio Ludwig que s’interpretaran al Palau de la Música Catalana durant la Temporada 2016-2017.

El plantejament musical que ens van oferir Leonidas Kavakos i Enrico Pace va ser sincer amb la música de Beethoven en estat pur. Es va crear des del primer moment una atmosfera especial que va durar durant tot el concert, amb intimisme musical que va semblar que els intèrprets tocaven particularment per cada persona del públic.

Musicalment les Sonates van estar plenes de matisos tant musicals com sonors, on els musics havien treballat les partitures amb absolut detall on tot el que es tocava tenia un sentit musical i del per què es tocava com ho van fer. La conjunció dels dos músics va ser perfecte en tot moment, amb una manera de dibuixar les frases de manera idèntica entre els dos, amb les dinàmiques i expressivitats clavades en tot moment i que en algun moment podia semblar que els dos instruments era un de sol. Tot això envolcallat amb una expresivitat profunda i sensible, creant moments delicats amb sons de gran bellesa contarstats amb altres de gran energia i força sonora.

Leonidas Kavakos és un gran violinista amb una tècnica fantàstica on pot dominar tots els recursos del violí per poder matisar i expressar tot el que es plantegi, amb un so preciós de gran qualitat i personalitat, que fa que les seves interpretacions siguin molt interessants i plenes de riquesa musical i sonora, amb gran generositat i inteligència.

El pianista Enrico Pace gran intèrpret de la música de cambra, amb un gran domini del piano, amb una articulació fantàstica i un domini ambsolut del so, creant inteligents interpretacions amb gran qualitat musical.

És tot un luxe poder gaudir de la integral de les Sonates per a violí i piano de Beethoven amb aquests dos grans intèrprets, per la seva gran aportació artística i per la seva generositat a l’escenari, i de fer-nos gaudir de la música genial del compositor alemany.

14502923_1241717115878576_6373730453882741235_nFotos: Antoni Bofill