Novetat discogràfica

CD: Wolfgang Amadeus Mozart “Requiem in D minor, KV 626 (1791)”

Genia Kühmeier – soprano

Bernarda Fink – contralto

Mark Padmore – tenor

Gerald Finley – bass

Netherlands Radio Choir

Royal Concertgebouw Orchestra

Mariss Jansons – Director

RCO14002Discogràfica: RCO LIVE

Gravat al Concertgebouw Amsterdam entre el 14 i 16 de setembre de 2011

Producer, recording engineer, editor: Everett Porter

Total playing time: 47’35

Distribuidora: Sémele

 

La Missa de Requiem en re menor de W,A.Mozart va ser composta a l’any 1791 basada en els textos llatins per al rèquiem; va ser la missa num. 19 i ùltima que va escriure i que Mozart va morir abans d’acabarla al 1791.

Mozart va rebre un encàrrec anònim d’escriure el Rèquiem per part d’un desconegut vestit de negre i que es va negar identificar-se, rebent la meitat del pagament per avançat. Va resultar que el desconegut era un enviat pel comte Franz von Walsegg, músic aficionat, i que havia mort la seva dona recenment. El vidu desitjava que Mozart conponguès la missa de rèquiem pels funerals de la seva dona, però volia fer creure a la gent que l’havia escrit ell i per això l’anonimat cap a Mozart.

El compositor abans de morir va deixar enllestides la part de cor amb acompanyament d’orgue l’Introitus, Kyrie i Dies Irae. De la resta de la Secuencia va deixar les parts instrumentals, el cor, veus solistes, el xifrat del baix i l’orgue incomplert, i a més anotacions per el seu deixeble Franz Xaver Süssmayr. També va deixar indicacions instrumentals i corals en el Domine Jesu i en l’Agnus Dei. No va deixar res escrit per el Sanctus ni el Communio. Encara que al principi la seva dona Costanze va demanar al músic de la Cort Joseph Leopold Eybler que acabés el Rèquiem, va ser el seu deixeble Süssmayr qui el va acabar, seguint les directrius de Mozart, completant les parts faltants de l’instrumentació, agregant música on faltava i component integramnet el Sanctus. Per el Communio simplement va utilitzar els temes del Introito i el Kyrie, a manera de reexposició, per donar-li coherència a l’obra.

Es veu que es van interpretar extractes del Rèquiem en una missa a la memoria de Mozart celebrada el 10 de desembre de 1791, l’estrena de l’obra completa es va produir a Viena el 2 de gener de 1793 en un concert benèfic de la vídua del músic austríac, Constanze Weber. Va ser interpretat novament el 14 de gener de 1793 durant la missa que conmemorava la mort de la esposa del comte Walsegg i sota la direcció del mateix comte.

K626_Requiem_MozartLa interpretació del Requiem d’aquesta novetat discogràfica és d’una qualitat musical i artística d’alt nivell.

El director Mariss Jansons li aporta a la partitura de Mozart profunditat musical i lineal amb un treball fantàstic amb la excel·lent orquestra i el cor amb uns solistes fantàstics. La versió està plena de musicalitat amb contrastos sonors i dinàmics amb moments plens i brillants contrastats amb altres plens de dramatisme i dolor, i altres plens de bellesa.

La gravació es esplendida en la seva qualitat sonora i en equilibris orquestrals i vocals.