La Creació de Haydn a l’Auditori

Temporada 2015-2016 de l’Auditori

Dijous, 24 de setembre de 2015

concert inagural

 

Franz Joseph Haydn 

– Die Schöpfung Hob XXI: 2. Oratori en tres parts per a solistes, cor i orquestra (1796-1798)

 

Sophie Karthäuser – soprano

Maximilian Schmitt – tenor

Johannes Weisser – baríton

Collegium Vocale Gent

B’Rock Orchestra

René Jacobs – director

Haydn

Die Schöpfung de Haydn va ser composta entre l’octubre del 1796 i el 1798, segons els eu biògraf G.A.Griesinger, Haydn no només va apostar per la creació d’un oratori barroc amb un llenguatge musical clàssic, sinó que també hi va dipositar i materialitzar el seu univers de fermes creences religioses.

Va contribuir decididament a aquest univers la trobada amb l’astrònom i oboista William Herschel, descobridor el 1781 del planeta Urano, que amb l’ajuda d’un telescopi li va permetre observar el firmament. Aquella experiència va ser fonamental per a un oratori que, possiblement, troba en l’estètica del sublim la seva màxima justificació.

Amb una traducció alemanya del baró Gottfried van Swieten, el llibret anònim anglès original (The Creation of the World) s’havia escrit basant-se en tres fonts literàries: els llibres del Gènesi i els Psalms (pertanyents a l’Antic Testament) i el poema èpic El Paradís perdut de John Milton. L’oratori de Haydn es va acabar publicant en edició bilingüe el 1800 (alemay i anglès), i les primeres audicions privades van tenir lloc a l’abril de 1798. No va ser fins al març de 1799 quan se’n va fer la primera audició pública, al Burgtheater de Viena. Aquella estrena va suposar el reconeixement massiu i sense pal·latius de Hyadn, com demostren la quarantena d’interpretacions de l’oratori fetes en vida del compositor, fins al punt de conèixer “papa Haydn” com “el compositor de La Creació”.

Michelangelo_Erschaffung_AdamsMagnífica Creació de Haydn en la direcció de René Jacobs que es va viure a l’Auditori com concert inagural de la Temporada de l’Auditori 2015-2016.

Jacobs li va aportar lluminositat, energia, expressivitat, comunicació i molta vida a la meravellosa partitura del compositor austriac amb una gran qualitat sonora i musical amb el fantàstic cor Collegium Vovale Gent i la impecable B’Rock Orquestra juntament amb uns bons solistes.

La versió de René Jacobs va estar concebuda amb un fil conductor coherent i musical desde el principi fins al final, on va anar enllaçant cada número de la partitura amb el següent amb unes petites improvisacions per part del fortepiano que feien que no es perdes en cap moment la tensió musical. Es van viure moments de gran esplendor amb altres íntims i delicats sempre amb una lectura intel·ligent i profundament estudiada on cada detall de la partitura es van poder apreciar a la perfecció.

El Collegium Vocale Gent és una formació espléndida amb un gran nivell vocal i estilístic, i que és molt dúctil alhora de respondre amb precisió les indicacions del director i dur-les a terme amb resultats fantàstics.

La B’Rock Orquestra és una formació d’alt nivell on tots els seus components son instrumentistes amb experiència i grans coneixedors tècnicament i estilisticament dels instruments del barroc i el classicisme, i això fa que els dominin a la perfecció per poder donar un so poderós i brillant a l’orquestra creant moments realment fabulosos a la partitura de Haydn.

La soprano Sophie Karthäuser va cantar amb una veu magnífica i una musicalitat fluida i comunicativa. Es una soprano que posseeix una veu de bell timbre amb una técnica impecable i una manera de cantar fresca. Això va fer que la seva interpretació dels personatges Gabriel i Eva fossin molt creibles amb una linea vocal elegant i una musicalitat exquisda.

El tenor Maximilian Schmitt és un tenor amb una veu potent i brillant amb molt bona emissió vocal, on es van poder gaudir de tots els detalls dels seus recitatius i àries amb molt bona musicalitat.

El baríton Johannes Weisser és un cantant molt expressiu amb grans dots interpretatives amb un cant convincent i musical, i que li va donar més expressivitat i sensibilitat en els moments que tenia juntament amb la soprano cap el final de l’obra en el personatge d’Adam juntament amb Eva.

Va ser una magnífica versió de La Creació de Haydn per part d’un gran coneixedor de la partitura com es René Jacobs.

haydn_cre1                  Fragment de la partitura original