El Manuscrit 59

Presentació del Manuscrit 59 del Centre de Documentació de l’Orfeó Català

Dilluns, 21 de novembre de 2016

 

15027392_1846321735614989_464245680199530572_nEl Centre de Documentació de l’Orfeó Català va presentar l’edició d’una part de les obres incloses en el Manuscrit 59.

El Manuscrit 59 és un llibre de faristol, que data del 1561 i que inclou una vuitantena d’obres sacres, la majoria anònimes, trobat als magatzems del Palau l’any 2011 i recentment catalogat com a manuscrit 59. El manuscrut en qüestió aparegué juntament amb un plec de documentació diversa provinent de la desapareguda parròquia de Sant Miquel de Barcelona, sense que per ara es coneguin els detalls de l’arribada de tots aquells papers a l’Orfeó Català. El 2013 el llibre va ser restaurat i posteriorment digitalitzat per facilitar-ne la introducció als catàlegs i fer-lo accesible al públic, tot passant a formar part de la col·lecció de música manuscrita que custodia el CEDOC i que abasta des de manuscrits del segle XII fins a l’actualitat, amb una gran quantitat de compositors catalans.

Gràcies a un conveni signat amb la UAB de Barcelona l’any 2015, que incloïa l’edició d’obres mansucrites del fons del CEDOC, i en col·laboració amb el musicòleg Bernat Cabré, s’han transcrit algunes de les obres del mansucrit i s’han editat en aquest volum que es va presentar. Una edició que inclou 15 obres entre himnes, motets i responsoris dels autors joan Pujol, Pere Egidi Fontseca, Giovanni Mtteo,Pere Riquet, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Cristóbal de Morales, Pere Beuló, Mateu Lorens, Joan Borgueres i una gran part d’autors anònims.

Al programa de l’acte van intervenir Víctor García de Gomar -director artístic adjunt del Palau de la Música Catalana-, Marta Gassot -responsable del Centre de Documentació de l’Orfeó Català-, Josep Maria Gregori -catedràtic de patrimoni musical de la Universitat Autònoma de Barcelona-, Bernat Cabré -musicòleg i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona-.

La Companyia Musical dirigida per Josep Cabré van interpretar quatre obres del Manuscrit: Pere Beuló – O Crux a 5 veus, Pere Riquet – Vexilla Regis a 4 veus, Pere Egidi Fonseca – Tres responsoris de Dijous Sant a 4 veus, Joan Pau Pujol – Benedicamus Domino a 5 veus.

unnamed-7

Es tracta d’un volum amb cobertes de cartró folrades de pell girada amb unes mides de 430 x 290 mil·límetres. Consta de 152 folis de paper verjurat dels quals 148 tenen númeració moderna a llapis a l’angle inferior dret. Tres folis, d’entre els cinc primers, conserven una numeració anterior, sense continuïtat a la resta del llibre. La gran majoria de peces musicals del Manuscrit 59 són anònimes i la seva escriptura en denota una incorporació gradual i en diferents temps amb alguna peculiaritat que no fa més que dificultar l’anàlisi i comprensió d’aquest procés. Es trobem indrets on els folis amb escriptura musical mantenen la seva correlació lògica, tot i que entremig hi pugui haver folis desapareguts; això ens indica que molt probablement quan es va començar a escriure el llibre ja estava relligat i amb alguns folis retallats prèviament.