Concert Tricentenari 1714 – OBC

Temporada de l’OBC 2013-2014

Dissabte, 19 de juliol de 2014

OBC Portada BrotonsLudwig van Beethoven

– Ouvertüre Coriolano, op. 62 (1807)

Piotr Ílitx Txaikovski

– Overture 1812, op. 49 (1880)

Salvador Brotons

– Catalunya 1714 (2014). 1a audició

 

Coral Càmina

Cor de Cambra de Granollers

Cor Jove Amics de la Unió

Orquestra Simfónica de Barcelona i Nacional de Catalunya

Salvador Brotons – director

 

L’any 1804, Heinrich Josep von Collin va estrenar una obra escènica sobre Coriolano, un general romà del segle V abans de Crist. L’argument proclamava la victòria d’una mare i una esposa davant l’èpica militar. També exposava dues tensions de l’esperit romàntic incipient: l’impuls bèl·lic que vol transformar el món i la calma sublim que domina l’heroi. Tres anys després, Beethoven va dedicar una obertura simfònica, que encarna la contraposició clàsica la intenció destructiva del general i la persuació encertada dels personatges femenins.

Txaikovski va esciure l’Overture 1812 per commemorar el setantè aniversari de la derrota de Napoleon Bonaparte. El compositor va utilitzar diferents referències per narrar l’episodi. La Marseillaise identificava els invasors francesos i Deu salvi el tsar, els defensor de Rusia. Si bé aquets himnes nacionals no eren vigents l’any 1812, la seva eficàcia representativa era indubtable el 1882. Més espectacular era el recurs de les campanes i el canó per il·lustrar sonorament la batalla. Txaikovski també va incloure la cita d’un cant ortodox per començar cerimoniosament l’obertura amb els violoncels i les violes, i la cita d’un ball tradicional per remarcar l’angoixa del poble rus sota el domini napoleònic.

Obc Brotons

Salvador Brotons ha compost Catalunya 1714 en vuit parts. Per guiar l’audició del poema simfònic i concretar les seves seccions ha utilitzat un ampli repertori de cançons populars, a més de recursos més genèrics com l’estructura d’una marxa fúnebre o d’una marxa militar, i d’altres més específics com el timbre de la tenora. L’acció dramàtica se situa principalment a Barcelona durant l’estiu de 1714.

Les dues obertures de Beethoven i Txaikovski van estar interpretades amb força i empacament, però amb un so estrident de l’orquestra provocat per l’exagerada batuta de Salvador Brotons auditivament i en el seu gest, amb una musicalitat ben treballada per el director.

A la segona part es va interpretar la Cantata “Catalunya 1714” composta per Salvador Brotons on es van poder sentir un conjunt de sensacions auditives contrastades.

El nombrós cor va cantar amb una bona afinació, però amb una dicció deficient on no es va poder entendre el text en cap moment.

OBC Brotons Cor