Concert inagural de la Temporada 2015-16 del Palau de la Música

Temporada 2015-2016 de Palau 100-Cambra

Dilluns, 7 de setembre de 2015

Integral de les sonates per a violoncel i piano de Ludwig van Beethoven

– Sonates núm. 1, 2, 3, 4 i 5 per a violoncel i piano op. 5, 69 i 102

– Set variacions sobre “Bei Männern, welche Lieben fühlen” de Die Zauberflöte de Mozart, en Mi bemoll major, Wo 46

 

Jean-Guihen Queyras – violoncel

Alexander Melnikov – piano

Beethoven

Quan el seu mèrit ja era reconegut a Viena, Beethoven va desplaçar-se a Praga, Budapest i Berlin. En la seva estància a Berlin va ser molt ben rebut i va poder tocar a la cort davant del rei de Prússia Frederic Guillem II. Ho va fer sovint i va ser quan, dedicades al rei, va escriure les dues primeres sonates per a piano i violoncel.

La tercera sonata, no l’acaba fins dotze anys més tard, el 1808, i l’hi estrena el violoncel·lista Joseph Linke amb el famós Czerny al piano. La dedica al seu amic el baró Gleichenstein amb una frase que escriu en el primer exemplar de l’edició el 1809, “entre llàgrimes i dol”.

Les dues darreres sonates foren compostes el 1815, editades el 1817, i estan dedicades a la comtessa Maria Erdödy, antiga protectora, amb qui va recompondre una relació estroncada sis anys abans.

Beethoven va adaptar també molts trios a una versió de violoncel i piano i va compondre tres variacions per a aquesta formació utilitzant un tema de Händel i dos de Mozart.

Queyras Melnikov

Extraordinari concert el que es va viure al Palau de la Música el passat dilluns tenint com protagonistes Jean-Guihen Queyras i Alexander Melnikov.

Des de el primer moment del concert fins al final es va crear una atmosfera especial i única per part dels intèrprets per la seva manera de tocar tant intensa i sincera. En tot moment es va poder gaudir de la música en el seu estat més pur sense artificis innecessaris que els dos interprets no van expressar en cap moment, i que això s’agraeix molt en un concert i més de dos solistes de renom com ells. En el concert el que va importar va ser la música de Beethoven amb un gran respecte i amor cap a ella, amb els músics com a vehicle conductor per fer fluir la bellesa, la profunditat interpretativa i sonora.

La conjunció Queyras-Melnikov es del tot fantàstica i més en la integral de les Sonates de violoncel i piano, ja que porten un gran bagatge entre la gravació que van fer en CD de la integral de l’obra per a violoncel i piano de Ludwig van Beethoven al 2014 per “harmonia mundi” i els concerts que han fet desde aleshores fins avui amb aquest repertori. Això fa que la música flueixi sola amb una gran naturalitat sense entrebancs i que la percepció cap el públic sigui sincera i del tot comunicativa.

Tant Queyras com Melnikov van estar esplèndids en al seva interpretació amb gran comunicació entre ells que va fer que la seva musicalitat estigues plena de contrastos amb un gran ventall de colors tímbrics i sonors i que els músics aprofitaven a la perfecció per fer-los servir quan ho necesitaven, ja que la música de Beethoven està plena de vida i de textures diferents, i més amb el bloc de les cinc sonates que estaven representades en tres etapes diferents del compositor (sonates 1 i 2 op.5, sonata 3 op.69, sonates 4 i 5 op.102) i que es va anar notant la evolució de la seva escriptura per la profunda i intel.liget lectura que li van aportar els intèrprets.

Queyras Melnikov 1

Va haver passió, força, sensibilitat, musicalitat, expressivitat, recolliment, dolçor, comunicació i virtuosisme en la seva interpretació, i sobretot, molta màgia a l’escenari, i que la màgia va transportar al públic més enllà de les notes en un mon sensitiu.

Alexander Melnikov és un pianista fantàstic amb una tècnica i musicalitat impecable, amb una articulació clara amb gran precisió, amb un notable virtuosisme i domini del teclat que li permet poder plasmar tot el seu talent a través de la música. Posseeix un so generós amb grans contrastos del piano al forte i una musicalitat molt enriquidora.

Jean-Guihen Queyras és un violoncelista extraordinari amb una sensibilitat molt poc habitual. Posseeix un so magnífic amb una afinació impecable i una tècnica abrumadora amb un total domini del seu instrument. La seva manera de tocar es emocionant per la seva gran sensibilitat musical amb un magnetisme especial que emana a l’escenari.

La versió que ens van oferir de la música de Beethoven va ser única i personal amb tot el caràcter, dramatisme, brillantor, força, lirísme i virtuosisme que requereix la música del compositor alemany, i que va ser una gran inaguració de la nova Temporada 2015-2016 del Palau de la Música.

Queyras Melnikov 2Fotos: Antoni Bofill