Concert inagural de la Temporada 2014-2015 de Palau 100

Temporada 2014-2015 de Palau 100

Dilluns, 7 de juliol de 2014

Palau de la músicaRichard Strauss

– Don Quixot, op. 35 (variacions fantàstiques sobre un tema cavalleresc)

– Una vida d’heroi, op. 40 (poema simfònic)

 

Lothar StrauS – violí

Felix Schwartz – viola

Claudius Popp – violoncel

Staatskapelle Berlin

Daniel Barenboim – director

Barenboin Palau 100

Don Quixot, descrit com a “variacions fantàstiques sobre un tema cavalleresc”, és un poema sonor amb un caràcter somiador del personatge de la trista figura, capaç de creure’s les pròpies figuracions al·lucinades, que no pas en el descabdellament de la seva història d’aventures grotesques: una desena d’escenes significatives de la novel·la li bastaven a Strauss per presentar el personatge, contrastat amb el seu escuder en una exhibició de poder caracteritzador que anuncia clarament el gran operista que Strauss havia d’esdevenir al cap de poc temps.

Gran concert és el que es va poder sentir al Palau de la Música Catalana en el seu concert inagural de la Temporada 2014-2015.

La Staatskapelle Berlin liderada pel magnífic director i pianista Daniel Barenboim des de l’any 1992, van interpretar la música de Richard Strauss amb força, amb una musicalitat esplendida, amb un nivell orquestral de primer ordre i amb una entrega i comunicació emotiva.

Es nota que aquesta orquestra porta molts anys amb Barenboim per la seva manera de tocar tant personal i tant compacte amb una profunditat absoluta en les partitures que interpreten. El treball es minuciós en tots els detalls on Barenboim aporta a la música juntament amb els seus músics de una compenetració absoluta per poder expressar la musicalitat i la emoció fins al màxim nivell.

Don Quixot va ser interpretat a la part solista per els solistes de les seccions de violí, viola i violoncel de la Staatskapell Berlin amb un  grandíssim nivel solístic amb un so gran i comunicatiu amb una gran entrega per part dels tres solistes on el fantàstic violoncelista es va portar la part més extensa en les seves intervencions, amb una total comunicació entre el director i els músics de l’orquestra.

Barenboin Palau 100 2

Una vida d’heroi respon a una dèria romàntica vigent durant tot el segle XIX, que a les portes del segle XX duia a identificar l’heroi amb l’artista: l’artista com a heroi enfrontat a una societat hostil que es resisteix al seu guiatge. Strauss, es va sentir atret pel tema i hi va dedicar un poema sonor de grans dimensions simfòniques.

Les partitures de Strauss van sonar amb una gran riquesa tímbrica amb grans contrastos sonors, amb un romànticisme expressiu amb un so de l’orquestra ple i voluptuos, amb unes seccions de l’orquestra de gran nivell amb un total equil·libri sonor.

Barenboin Palau 100 3Fotos: Antoni Bofill